De eigen omgeving en veldwerk

2004_0619orvelte20040068klein‘Aardrijkskunde ligt op straat’ hoor je wel eens zeggen, dat is natuurlijk ook zo. Hoewel aardrijkskunde vaak geassocieerd wordt met spectaculaire thema’s en verre landen, is wat dichtbij gebeurt minstens zo belangrijk en interessant. Veel geografische verschijnselen en processen spelen zich af in de leefomgeving van de leerling. Sommige daarvan, denk aan ingrijpende ruimtelijke veranderingen als de herinrichting van een stadsdeel of de aanleg van een snelweg door een natuurgebied, raken de leerling direct. Uiteraard moet je daar bij aardrijkskunde iets mee. Het is dè kans om de leerlingen het gevoel te geven ‘betekenisvol’ te leren. En wat is er dan leuker en leerzamer om hiervoor de leerlingen buiten de school, op locatie, aan het werk te zetten.

Dit hoofdstuk gaat over de vraag: hoe kun je leerlingen laten leren met behulp van de eigen omgeving en daarbij veldwerk inzetten?

De volledige tekst van dit hoofdstuk >>>>

MENU